donderdag 17 mei 2007

Nachtvluchten

Vorige zomer kocht ik nieuwe tuinverlichting. Niets spectaculair maar de drie lampjes die op een rij staan zijn telkens goed voor hetzelfde grapje: zie maar dat de vliegtuigen zich niet vergissen en niet in jouw tuin staan! Mijn tuin is 20m lang, dus de vergissing zit er niet direct in. Maar het zegt veel over de thematiek in onze regio.

Probleem 1: Belgiƫ is te klein, er wonen te veel mensen en de ruimte is dus beperkt. Als men dan nog eens beslist om bouwvergunningen te blijven afleveren in zones die in een aanvliegroute liggen van de nationale luchthaven, dan zorg je alleen maar voor problemen.
Probleem 2: Paars wou de thematiek aanpakken maar reed zichzelf klem. Dat kan ook niet anders, het probleem is verschrikkelijk complex en de oplossingen liggen niet voor de hand. Dat men iets wou DOEN aan de situatie was al een grote stap voorwaarts.
Probleem 3: Vanwege partijpolitieke spelletjes wordt het dossier naar alle hoeken van de kamer gesmeten. Een constructieve oplossing bedenken? No way! Liever stokken in de wielen steken. Het laatste geweldig voorstel van het Vlaams kartel: ban de nachtvluchten. Etienne Schouppe mag daarbij het partijstandpunt verkondigen. Ik vermoed een verborgen agenda van Etienne: meer macht aan de spoorwegen en minder te doen voor de luchtvaart...
Probleem 4: ...


De nachtvluchten en Zaventem kunnen een volledig boek vullen. Veel meningen en opinies, dus de mijne kan er nog wel bij: er kan en mag niet geraakt worden aan de tewerkstelling van de nationale luchthaven. Het verlies van DHL is al een zware klap... En laat vooral de demagogie achterwege (cf communautaire thema's), dat brengt de oplossing geen stap vooruit...

Geen opmerkingen: