woensdag 18 maart 2009

Multimediaal

De campagne zal dit jaar multimediaal zijn, of niet zijn... Ik vermoed dat de campagne naar aanleiding van de VS-presidentsverkiezingen vorig jaar daar niet vreemd aan zal zijn. Ook bij sp.a hebben we de weg gevonden naar de multimedia.

TrendQ bracht een tijdje geleden al het nieuws: sp.a is onder de politieke partijen het meest interactief. In moeilijker termen: de 'sossen' zijn het meest vertrouwd met Web2.0 aka de 'nieuwe media'. Dat is fijn om te horen en ook om te zien...maar brengt het ons ook dichter bij de kiezer? Ja en neen.
Ja, want met die nieuwe media is communicatie veel gemakkelijker geworden. Als voorbeeld: iedereen die deze blog leest kan (straks) meteen commentaar leveren op mijn inhoudelijke standpunten. Het zal mijn fundamentele principes niet veranderen maar het laat wel de mogelijkheid voor discussie, het uitleggen van bepaalde keuzes en dialoog. Zo weet u meteen voor wie u stemt op 7 juni en bent u beter geïnformeerd.
Neen, want niet iedereen heeft toegang tot die nieuwe media. Jammer genoeg gaat het aan bepaalde bevolkingsgroepen voorbij - en niet altijd uit vrije wil - en daardoor blijven sommigen wat in de kou staan, zijn ze minder goed geïnformeerd en wordt hun stem ook niet gehoord in die belangrijke dialoog tussen politici en kiezers.

Zelf doe ik ook mijn duit in het zakje. De start van de campagne is voor iedereen rondom mij - partijgebonden of niet - ook het begin van hectische tijden met fotoshoots, scripts uitschrijven en communicatie rond de verkiezingen. Binnenkort daarover veel meer. Maar laat het ook duidelijk zijn: het computerscherm zal er mij niet van weerhouden om op café uw gedacht (of net niet uw gedacht, want u vond de weg naar deze blog) te komen vragen. Want iedereen telt mee.