zondag 19 april 2009

Samenvallende verkiezingen

Op het moment dat ik dit publiceer resten er nog een goede negen dagen om samenvallende verkiezingen mogelijk te maken. Dat betekent Europees, Vlaams en federaal. Het zou een zeer goede zaak zijn mocht dat toch nog gebeuren.

Waarom ben ik een voorstander? Niet omdat ik het ene niveau minder belangrijk zou vinden dan het andere, of om de mensen de gang naar de stembus te besparen (geef toe, zo veel kunnen we nu ook niet van ons democratisch recht gebruik maken). Wel omdat we al twee jaar met een non-bestuur zitten, een beleid dat niet wil (kan?) optreden tegen de crisis, een federale regering die geen beslissingen neemt. Dat op zich zou al voldoende moeten zijn om opnieuw federale verkiezingen uit te schrijven.

Maar dat is niet alles: met samenvallende verkiezingen kunnen in de zomer stevige regeringen op poten gezet worden waarbij duidelijk een ploeg aangesteld wordt. Gelijklopende families in de regeringen kan de samenwerking alleen maar verbeteren, en misschien een staatshervorming tot stand brengen. Bovendien is er dan ook ademruimte om aan die staatshervorming te werken én politici moeten duidelijk maken voor welk niveau ze verkozen willen worden. De pluspunten zijn talrijk, de redenen waarom men per se die verkiezingen gescheiden wil houden te mager...

sp.a gaat voor die samenvallende verkiezingen en daar sluit ik mij uiteraard graag bij aan. Surf dus nu nog naar de website Samenvallende verkiezingen en stem!

Geen opmerkingen: